06 September, 2010

csiga és kígyó

Nem, nem...nem az amire gondoltok, vagy lehet, hogy éppen az, amire gondoltok :-) Szóval nem tértünk át a hüllők és puhatestűek fogyasztására, csak én voltam megint alkotó kedvembe tegnap.
Már említettem, hogy vannak vendégeink és gondoltam csinálok valami kalácsfélét, amit elvihetnek magukkal a suliba tízóraira vagy uzsonnára...sajnos nagyon gyorsan kiderült, hogy akkora igény nincs a kalácsomra (mint hittem, hogy lesz) és a sok kalács nem fog elfogyni egyáltalán...se tízórainak, se uzsonnának  - sehogyse. Lelki szemeimmel már láttam a szomorúan száradozó kalácskákat és megesett rajtuk a szívem.
Ezért most az én és a férjem kollégái fogják elmajszolni a fahéjas csigákat és a kígyót :) Így jártam. Legközelebb előre egyeztetek majd, és ízlésnek megfelelően fogok kalácskát csinálni. Mindig tanul az ember.

Szóóval fahéjas/mézeskalácsos ízű kelt tésztát csináltam. Nem egy ördöngősség, csak egy kis idő és türelem kell hozzá. A recept eredetije a Kifőztük online magazin legújabb számában taláható. Hála és köszönet a pontos receptért és a jó ötletekért a szerzőknek! :-)
kalács (kígyó)

kalács (csiga)

Recept: (előkészület kb. 10-15perc, plusz kelesztés. Sütés 15-17 perc. a kalács méretétől függ)
Tészta:
250 ml tej
1 tasak szárított élesztő
90 g cukor
2 tojás (plusz 1a tetejére)
400g liszt
100g teljeskiőrlésű liszt
1 csipet só
80g vaj (olvasztott)

töltelék:
60g vaj
150g cukor
1,5 ek fahéj
1 púpos tk mézesfűszerkeverék

1. A tésztát a kenyérsütő géppel kidologzzuk, és kelesztjük. Ha nincs ilyen gépünk, akkor manuálisan összeállítjuk (a hozzávalók szobahőm.legyenek). Az élesztőt nem kell külön futtatni, ha szárított. (ha friss az élesztőnk, akkor kb. 12 g élesztőt 1 dl langyos tejben a cukor 1/10 részével futtatjuk). Kicsit gyúrjuk a tésztát, majd meleg helyen kelesztjük.

2. A sütőt bekapcsoljuk 200 fokra. Mikor a tészta megkelt, akkor enyhén lisztezett gyúródeszkán ketté vágjuk, és az egyik cipót kinyújtjuk kb. 30x50 cm-es téglalappá a másikat letakarva pihentetjük. A vajat megolvasztunk, és megkenjük a kinyújtott tésztát. A tölteléket előkészítjük (vagyis a cukrot és a fehéjat, meg a fűszert összekeverjük egy tálban). Megszórjuk a tésztát a töltelék felével, majd szorosan feltekerjük. Mivel én az első cipót elég vékonyra nyújtottam, ezért nem tudtam volna szépen szelni, így kígyó alakban feltekertem. A kilógó véget a kalács alá bedugtam, hogy még véletlenül se jöjjön ki a töltelék belőle. Megkenjük felvert tojással, majd szórunk rá a töltelékből a tetejére is, így kívül ropogós belül pedig foszlós lesz.

3. A másik cipóval is hasonlóan "bánunk" el, csak azt nem tekerjük föl, hanem 12 részre vágjuk. Ha van muffin formánk, akkor rakunk bele papírkapszlikat, és abba ültessük a tekercseket, úgy hogy a töltelékes oldala felfelé nézzen. Ha nincs, akkor telsibe rakjuk őket, kb. 2 cm távolságra egymástól, és megkenjük a tetejüket. Azért hogy halmozzuk az élvezeteket, még szórhatunk a tojásra a töltelékből (ha marad) és barnára sütjük a sütőben. A muffinkák kb. 17 percig, a kígyó pedig kb. 28 percig sült a 200 fokos sütőben.
kalács (csiga)

No comments: