05 November, 2011

csokoládés karamellás "emeletes" torta (aka. Phil második! születésnapi tortája)

Igen, ez az emeletes torta a javából (legalább is mi így hívtuk gyerekkorunkban). Még sohasem csináltam ilyet, de már nagyon régóta szemeztem a recepttel és most eljött az ideje, hogy megcsináljam.  Meg volt hozzá minden hozzávaló itthon, sőt...volt még jó hangulat, napsütés, szombat stb. Így belevágtam és sütöttem sorba a lapokat, kentem a karamellt, olvasztottam a csokit, hogy aztán délután háromra kész is legyek a tortával.
Aki kérdezi, hogy miért, annak elárulom, hogy sajnos Phil első születésnapi tortája (másmint az idén, nem az első első...) nem lett valami jó. Pedig a recept címe az volt, hogy a világ legjobb csokoládés meggyes tortája, de nekem még sem lett az. Ami elromolhatott rajta, az el is romlott. A csokikrém kifolyt belőle, a zselatinban dobókocka nagyságú csomók voltak, szóval nem volt az igazi. Habár így is elfogyott (nem akarok ujjal mutogatni, hogy ki ette meg egyedül a saját szülinapi tortáját:)) de azért akartam csinálni neki valamí hűha, de szép és de finomat is. Így az áprilisi good food-ot előhalásztam, és hát íme ez lett ez eredmény:

nem spóroltam a csokival

Kérem kedves olvasóimat, hogy ne hüledezzenek! Nagyon egyszerű receptről van szó és igen gyorsan lehet vele haladni, így kész van a torta "rövid" idő alatt. 
Elméletileg 12 szeletet lehet kihozni belőle, háááát meglátjuk! A lap alján majd megírom azért az adagonkénti kalóriatartalmat, de kérem, hogy csak erős idegzetű olvasóim nézzék csak meg :)

For English recipe please click here: chocolate-and-caramel-layer-cake




hozzávalók a vaníliás és csokoládés piskótához: 
225 g vaj
225 g cukor
175 g liszt (2 csipet sütőport és ugyan ennyi szódabikarbónát keverjünk bele)
85 g darált mandula (nagyon finomra darálva, de szerintem lehet ez dió vagy mogyoró is)
3 egész tojás
150 ml natúr joghurt
1 tk. vanília kivonat
3,5 ek. cukrozatlan kakaópor

hozzávalók a karamellás, és karamellás csokis piskótához:
225 g vaj
175 g világos nádcukor
50g sötét muscovado cukor (nem kell messzire menni érte, ha nincs, akkor megteszi a melasz is, de abból kevesebb kell)
175 g liszt (sütőpor, szódabikarbóna 2-2 csipet)
85g darált mandula
3 tojás
150 ml natúr joghurt
1 tk vaníliakivonat
1 ek cukrozatlan kakaópor

krém: 
1 konzerv dulce de leche (vagyis karamel krém, amit nagyon egyszerűen elő lehet otthon is állítani sürített tejből. Itt van egy jó recept: chili-és-vaníliától)

bevonat:
300g étcsoki és tejcsoki keveréke (tetszóleges arányban)
300 ml tejszín

Tényleg pofon egyszerű elkészíteni ezt a tortát...Szóval sütőt bekapcsoljuk 180°C-ra és kikenünk és kipapírozunk egy 18 vagy 20cm-es tortaformát (vagy ha van kettőt) . Ha csak egy formánk van, akkor fontos a papírozás, mert akkor gyakorlatilag gyorsan tudjuk be-, és kipakolni a tortát a sütőből. Ha nincs papírunk, akkor sajnos meg kell várni míg kihül a lap, majd elmosni a formát és mindent előről kezdeni.
A piskótához megolvasztjuk a vajat, majd hozzákeverjük a cukrot, tojást, vaníliát, és joghurtot és kézi habverővel (nem kell mixert használni egyáltalán) jól elkeverjük. Beleszitáljuk a lisztet, mandulát és óvatosan beleforgatjuk. Majd a keverék fele mehet is az első formába. A másik feléhez hozzászitáljuk a kakaóport és ez is mehet a másik formába. 20-25 percig kell sütni,- tűpróbáig sütjük. Majd sütőrácson hűtjük.
A másik két lapot is ugyan így készítjük el, csak kevesebb kakó kell a második adagba. Így lesz igazából 4 színü tortánk (vanília, karamell, csokoládés karamell és csokoládés). Lehet esetleg kísérletezni kávéval vagy fahéjjal a barnás szín eléréséhez. Nekem ez így működött tökéletesen.
A bevonóhoz felolvasztjuk a csokoládét vízfürdő felett, majd belekeverjük a tejszínt és addig hűtjük, amíg nem lesz kenhető állagú.
Ezek után összeállítjük a tortát. Én úgy csináltam, hogy mindegyik tortalapot egyenesre szabtam és fordított sorrendben kezdtem visszarakni őket a tortaformába, ráadásul fejjel lefelé. Így biztos, hogy egyenes lesz a torta teteje is és allja is. Vagyis, csokis először, rá karemell réteg, majd csokis-karamellás lap, arra a világosabb karamellás, majd a vaníliás. Így kifordítás után szép sorrendben lesznek a lapok, világostól a sötét felé. Fő a precízitás!
Aki bátor, az a torta betöltése után rakhat egy kis nehezéket is rá, hogy még szebben illeszkedjenek a lapok egymásra. Ilyenkor figyelni kell arra, hogy nehogy túl sok töltelék kerüljön a lapok közé, és hogy a széleknél legalább 0,5-1 cm hely legyen, hogy a nyomás hatására, nehogy kipréselődjön a töltelékünk. Én a legtetejére egy vágódeszkát raktam és arra pakoltam szakácskönyveket, meg a Larousse Gastonomique-ot (ugye, ugye, hogy egyszer legalább hasznát vettem....) Kb. másfél, két órát volt a torta a súly alatt. Addig néha átkevertem a bevonót, nehogy megszilárduljon, majd a tortát kifordítottam a formából és mindenütt bevontam a csokoládéval.
Hűvös helyen állítólag 3 napot is eláll. Állítólag...
emeletes torta, nem-e?
 ui.: akit érdekel a kalória tartalma, az írjon egy e-mailt. Csak annyit erről, hogy egy borsodi falucska egynapi kalóriaigényét simán fedezné egy emberesebb szelet!
már hiányzik egy szelet. Nem én voltam!


1 comment:

Anonymous said...

Kedves Aliz!
Nem találtam e-mail címet hozzád, fel tudnánk venni a kapcsolatot?
egycsipetnyianglia@gmail.hu
Köszönöm! :)